• Foto van schrijverCanipel Jelle

De pracht van Mauritius...

De link naar het volledige artikel:

Als we denken aan een tropisch paradijs, kan het goed zijn dat Mauritius een van die plekken is die je dan voor ogen hebt. Mooie stranden, een azuurblauwe zee en avontuurlijk groen in het binnenland. Mauritius ligt niet ver van Reunion en de Seychellen. Bovendien biedt dit eiland je een perfecte combo: het avontuurlijke van Reunion en het paradijselijke van de Seychellen.

Op naar Mauritius!

Vanuit Schiphol vlogen we met de eerste rechtstreekse vlucht van KLM richting het eiland. In Mauritius heb je verschillende bevolkingsgroepen die in harmonie met elkaar samenleven. Dit is de basis voor een aantrekkelijke mix van tradities en verschillende invloeden in de gerechten.

Wat meteen opviel was de vriendelijkheid. We wisten dat het een heel toeristisch eiland was en dat het vooral bekend stond als een huwelijksbestemming. Hierdoor dachten we dat de vriendelijkheid een beetje ‘gespeeld’ was. Maar niets is minder waar. Dat ontdekten we al snel toen we de bus namen naar onze volgende bestemming.

Onderweg moesten we een klein bedrag betalen voor onze busrit. Ik had al wat geld gewisseld maar het was nog niet ‘klein’ genoeg om ons busritje gepast te kunnen betalen. De conductrice vroeg ons de bus te verlaten om ergens wat geld te gaan wisselen. Maar een gesluierde dame voor ons hield de conductrice tegen en betaalde onze busrit. Toen we zeiden dat we haar zouden terugbetalen, zei ze dat het niet nodig was en dat we moesten genieten van onze reis. Dit was voor ons een super kennismaking met de lokale bevolking. Nogmaals een reden waarom het openbaar vervoer een fijne manier is om mensen te leren kennen op reis.

Prachtige natuur

We bezochten de mooie tuinen van Pamplemousse en gingen op verkenning in de nabijgelegen dorpjes. Opvallend daar zijn de prachtige, grote waterlelies en allerlei netjes verzorgde tuintjes.

Natuurlijk gingen we op zoek naar de meest idyllische stranden. We doorkruisten zo goed als het hele eiland. Er is veel toerisme langs de kust, met grote hotels en resorts. We merkten wel dat de stranden aan de hotels properder zijn en witter gemaakt zijn. Ze werden tevens rijkelijk voorzien van palmbomen. Soms zijn de stranden privé, maar je kan er wel altijd wandelen.

Wil je echt de meest idyllische stranden ontdekken? Dan neem bezoek je best zoals ons de kleinere eilandjes rondom het eiland. Wij maakten bijvoorbeeld een tochtje met een zeekayak door de mangroves naar een kleiner eiland, heel rustig en prachtig gelegen.

Op verkenning in het binnenland

Onze wandelschoenen hadden we natuurlijk ook bij. Daarom besloten we om in het binnenland enkele wandeltochten te maken. We gingen op verkenning doorheen het Black River Gorge National Park. Hier ontdekten we machtige watervallen en een onaangeroerde groene natuur.

Tijdens onze wandeling naar de Alexander falls, zijn we zo goed als niemand tegen gekomen. De meeste toeristen bleven gewoon op de parking staan. Terwijl daar echt geen zicht was op de waterval. Grappig en vooral jammer voor hun … want het zicht op de waterval is echt indrukwekkend.

Je hebt er een paar watervallen die de moeite zijn om te bezoeken, de Rochester Falls bijvoorbeeld. Mooi lokaal gelegen en helemaal niet toeristisch. De lokale bevolking had het ons zelfs afgeraden om er naartoe te gaan. Het zou te afgelegen zijn. Hier hadden we natuurlijk geen oren naar en zo vertrokken we op verkenning. En geloof me… de reis was zeker de moeite waard. Het was een adembenemende plek.

De bekendste watervallen? Dat zijn misschien wel die van Chamarel. Reken op iets meer toeristen en echt ver wandelen is helemaal niet nodig. Maar je moet ze echt wel gezien hebben.

Iets voorbij de watervallen liggen trouwens de seven Coloured earth. Een bizar stukje aarde in verschillende kleuren.

Wie in de omgeving van Chamarel is, moet zeker de beroemde rum gaan proeven. Zo gezegd, zo gedaan. In een vrij kleine Rum stokerij tussen de rietvelden kregen we uitleg over hoe ze Rum maken en ja hoor… we mochten ook proeven van hun specialiteiten.

Ook snorkelliefhebbers kunnen hun hart ophalen in Mauritius. Het eiland heeft prachtige koraalriffen waar je uren kan snorkelen. We vonden het zalig om vroeg op te staan en om als eerste het water in te duiken.

Ook gingen we aan boord van een bootje op zoek naar dolfijnen. Helaas hadden we hier geen goed gevoel bij. Het leek wel alsof ze de dolfijnen aan het opjagen waren. Wij vonden het veel leuker om ze tijdens het snorkelen vredig te zien passeren. We houden er niet van als dieren worden opgejaagd, respect voor de natuur moet er altijd zijn.

Foodlovers?

Ook jullie zullen Mauritius geweldig vinden. Wij vonden er enkele leuke restaurantjes. In het dorpje waar wij verbleven vonden we er eentje dat door de ex-bodyguard gerund werd van Nelson Mandela. Een zuid-afrikaan die vol enthousiamse met zijn zoon en vrouw een hamburger restaurant langs het strand uitbaatte. En dat vonden wij geweldig … lekker.

Verrassende dagtocht

Als we jullie nog een laatste aanrader mogen meegeven, dan is het wel een dagtocht langs de Seven Cascades of the Tamarind falls. Een beetje klauteren, mogelijkheid tot rappel, zwemmen en kennismaken met natuurlijke SPA visjes die knabbelent een natuurlijke peeling geven. Wij vonden het alvast puur genieten.

Laat ons concluderen dat Mauritius een topbestemming is. Een eiland dat voor ieder wat wils heeft. Het is er vrij toeristisch maar je kan zeker rust vinden in de prachtige natuur. Vergeet zeker niet te genieten van een zalige cocktail in een kokosnoot. Voor ons wat dit de afsluiter op het strand bij zonsondergang.