• Foto van schrijverCanipel Jelle

Doorheen Peru...

De link naar het volledige artikel:

Waarom je voor Peru moet kiezen als volgende reisbestemming? Wel, Peru heeft het allemaal. Een land met 1001 mogelijkheden, van het amazone regenwoud tot de besneeuwde pieken van de Andes, van een indrukwekkende kustlijn tot mystieke woestijnen. Onze reizende fotograaf Jelle Canipel neemt je virtueel mee naar dit prachtige land.

Vanuit Cusco meteen de hoogte in

Onze reis begon in Cusco en omgeving. En dat was meteen wel een beetje wennen. Want deze stad ligt op een hoogte van bijna 3500 meter.

Cusco is een mooie en bijzondere stad die geniet van een rijke Inca geschiedenis met verschillende ruïnes en tempels. Wie er op verkenning gaat, doet dit best te voet. Je zal er veel gezellige wijken passeren. Enkele van de mooiste plaatsjes die we bezochten waren San Christobal en San Blas. Hier strompel je doorheen gezellige straatjes. Elk gevuld met kunstenaars, winkeltjes en barretjes.

Een gewaagde menukaart

Opvallend is dat er op verschillende plekken eetkraampjes staan die nog al speciale gerechten aanbieden. Zo kreeg ik de mogelijkheid om cavia te eten. Ik heb ze er vriendelijk voor bedankt, maar blijkbaar zou het best lekker zijn. Je kon er ook alpaca-vlees eten. Dat heb ik wel geprobeerd en ik moet toegeven: dat was bijzonder lekker.

Op ontdekking door de Andes

Na wat acclimatisatie in Cusco, waren we klaar voor een 4-daagse trekking door de Andes. Peru heeft veel prachtige trekkingen door de Andes, de bekendste is wellicht de “Inca Trail” of de prachtige “Santa Cruz” trekking. De Santa Cruz trekking was net iets te ver weg voor ons, maar we hadden onze zinnen gezet op een alternatief van de wel erg drukke “Inca Trail”. Onze gids Marcelo nam ons mee op de minder bekende, maar zeker de moeite, “Lares trekking”.

Genieten van warmwaterbronnen & heerlijke Coca thee

De start van onze trekking lag aan de natuurlijke warmwaterbronnen van het dorpje Lares. Het was al een geweldige tocht naar dit afgelegen stadje in de Andes. We zetten er voor de eerste keer onze tentjes op en genoten nog snel van de thermale baden om de spiertjes wat te laten relaxen.

Tijdens onze trekking hadden we steeds het gezelschap van onze gids en geweldig sympathieke porter/kok. Elke dag zorgden we samen voor lekker eten. En ’s ochtends (soms zeer vroeg, tegen 5 uur) wekte hij ons met een onvergetelijke glimlach en Coca thee. Deze thee zou goed zijn tegen hoogteziekte.

4 onvergetelijke dagen

Het werden 4 onvergetelijke dagen, we klommen tot op een hoogte van 4700 meter. Vermoeiend maar we genoten van de mooiste vergezichten zoals bijvoorbeeld op de Quelaquoche lagunes.

Ook mochten we kennis maken met het alledaagse leven van de Quechua bevolking (bergbewoners in de Andes), die ons keer op keer super vriendelijk onthaalden. Bij elk dorpje gaven we wat balpennen, kleurpotloodjes en boekjes aan de kindjes. Zo leerden we elkaar op een snelle en speelse manier kennen. Het leverde enkele grappige momenten op.

Onze tenten plaatsten we op de meest iconische plekjes. Elke avond genoten we op afgelegen plekken van een rijk gevulde sterrenhemel. De vriestemperaturen namen we er graag bij en we warmden ons op met thee en de eerste zonnestralen.

Het bekendste plekje van Peru

Na de trekking hadden we wel een dagje rust verdiend. We maakten ons klaar om met de trein naar het meest bekende plekje van Peru te reizen. Kunnen jullie al raden welke plek? Juist… de Machu Picchu. In Ollantaytambo namen we de trein naar Aguas Calientes, een pittoresk dorpje tussen groene bergen. Hier moet je zijn om Machu Picchu te bezoeken.

Tip: een bezoek aan Machu Picchu reserveer je best op voorhand. Er mogen immers per dag maar een aantal toeristen deze magische plek bezoeken.

Het was zeer vroeg opstaan om de bus richting de ‘verborgen’ Inca stad te nemen, maar het loonde zeker de moeite om er de zonsopgang mee te maken. Prachtig hoe de eerste lichtstralen over de ruïnes schijnen. We beklommen meteen het avontuurlijk wandelpad van Huayna Picchu. Dit is de berg die je ziet liggen achter Machu Picchu. Het was een stijle beklimming richting de top, maar het uitzicht was geweldig.

Op naar de Amazone

Na ons bezoek aan Machu Picchu bleven we nog een nachtje in Aguas Calientes. Hier genoten we nog wat van de gezellige sfeer. Maar niet lang, want we zetten onze tocht verder richting de Amazone.

Na overnachting in de bus, arriveerden we in Puerto Maldonado. Dit is gelegen vlakbij de grens met Bolivië. Op deze plek namen we een jeep taxi die ons na bijna 2 uur lang over onverharde wegen doorheen de jungle leidde tot aan de rivier Tambopata (zijrivier van de Amazone rivier).

Hier voeren we 3 uur lang met een bootje tot diep in de Amazone jungle. Op deze plek verbleven we 5 dagen in een lodge. Het was een impressionant verblijf waar we een week lang op ontdekking gingen. Van trekkingen, het ontdekken van de fauna & flora tot nachtsafari’s. We deden het allemaal en dat in een zeer warm en vochtig klimaat.

Leven in de jungle

De jungle zit vol leven, vooral in de avond leek het alsof alles tot leven kwam. De geluiden spraken tot onze verbeelding. Het gaf ons een onrealistisch gevoel. Geweldig.

Tijdens een nachtsafari ontdekten we onmiddelijk hoe het er aantoe gaat in de jungle. Rond onze loft krioelde het van de ongevaarlijke Tarantula’s, je kwam ze echt overal tegen.

Alvorens we aan de nachtelijke tocht begonnen, werden we goed ingelicht. Het begon al met het feit dat we onze hoofdlampen moesten afzetten. Dit was te gevaarlijk. De reden hiervoor was dat allerlei insecten richting onze lamp zouden vliegen. Als reactie daarop zouden we ze met onze handen willen wegslaan. En dat zou dan weer kunnen betekenen dat we een blad, tak of boom raakten waarop een gevaarlijke spin, mier of iets dergelijks zat.

We waren nog maar een paar minuten weg en we troffen al dodelijke spinnen op ons pad aan. Onder andere de Brazilian Wandering Spider & de Wolfspider.

Maar het meest van al kwamen we kogel mieren tegen. En laat deze mieren nu eigenlijk nog het gevaarlijkst zijn. Een beet van deze mieren is erg pijnlijk en je kan er tot wel 24 uur van in shock gaan en ziek worden.

Onze lampjes verhuisden dus al richting onze handpalmen en zo moesten we dan achter elkaar de jungle door langs smalle paadjes. We schenen met de lampjes door onze vingers heen. En terwijl vertelde onze gids alles over wat we tegenkwamen. En dat was op zijn minst gezegd indrukwekkend. Ook ’s avonds op de rivier was er enorm veel leven. Kaaimannen, slangen, apen,…. alles werd actief in de nacht.

Giant otter

Hoorde jij ooit al van een giant otter? Wij gingen op tocht om deze te kunnen spotten. Het werd een vermoeiende en warme expeditie. Met een bootje speurden we een meer af om de otters te zoeken. We waren dan ook erg trots dat we er twee konden spotten. De otters waren aan het genieten van hun maaltijd: Pirahnas.

Wij deden met hun mee en gingen ook vissen op Pirahnas. Het was spectaculair om te zien hoe snel ons aas van de vishaak werd geslokt. We vingen allemaal een paar prachtige vissen. De durvers onder ons namen ook een duikje in het midden van het meer. Toch wel durven als je weet dat er honderden pirahnas langst je door zwemmen. Maar ze doen niets tegen mensen, alleen in hongersnood happen ze naar alles wat voor hun neus komt. Zelfs soortgenoten.

Het nodige reisadvies

Ten slotte hadden we een lange terugtocht naar de hoofdstad Lima voor de boeg. Hier bereikten we het eindpunt van onze reis.

In Peru valt er nog zoveel meer te ontdekken. En wij hopen alvast snel nog een keertje terug te kunnen gaan.

Tip: wij hadden echt een ongelooflijke gids, die ons naar de juiste plekjes en andere lokale gidsen bracht. Het voordeel was ook dat hij Nederlandstalig was. Hij woont gedeeltelijk in België en gedeeltelijk in Peru, waar hij ook geboren is. Marcelo is zijn naam.

Reis je zelf naar Peru? Twijfel dan niet om hem te contacteren. Dat kan je via deze link. Heb je andere vragen over Peru? Contacteer me gerust, en ik help je met veel plezier verder.